آسیب‌شناسی تأمین نیازهای معنوی همسران در چارچوب سلامت معنوی قرآن بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

2 استاد، گروه روان‌شناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

3 دکتری جامعه‌شناسی، گروه جامعه شناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

10.30471/psy.2024.10299.2260

چکیده

مقدمه و اهداف: نیازهای معنوی از جمله نیازهایی هستند که در منظومه سلامت معنوی خانواده جایگاه ویژه‌ای دارند، به‌ویژه آنکه به‌تازگی سازمان جهانی بهداشت، بُعد معنوی را در کنار ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت قرار داده است که این امر نشان از تأثیر انکارناپذیر نیازهای معنوی در چارچوب بخشی به سلامت معنوی می‌باشد. تشکیل خانواده از دیدگاه اسلام می‌تواند فضای مناسبی را برای تأمین نیازهای معنوی همسران فراهم کند. بااین‌وجود، بیشتر همسران نسبت به نیازهای معنوی خود آگاهی لازم نداشته، و درنتیجه انگیزه و برنامه‌ای هدفمند برای تحقق آنها را هم ندارند. برخی مطالعات داخلی ثابت می‌کنند عدم تأمین نیازهای معنوی همسران زمینه آسیب به امنیت روانی آنان را فراهم می‌کند و خانواده از کارکرد حقیقی خود دور می‌شود. با این وصف، تاکنون پژوهشی به شناسایی نیازهای معنوی و مکانیسم اثرگذاری آنها بر سلامت معنوی خانواده و ثبات آن نپرداخته است. سلامت معنوی قرآن‌بنیاد، رویکردی نوین در مطالعات سلامت معنوی است که با ابتناء بر آیات قرآن در قالب مصادیقی مانند تزکیه، حیات طیبه، تقوا و سلام تجلی یافته است و گستره آن تا عالم آخرت و عوالم غیب و شهود و نیز روح، عقل، قلب و سرّ انسان را دربرمی‌گیرد. یکی از الزامات تحقق این رویکرد، توجه به تأمین نیازهای معنوی همسران و آسیب‌شناسی موانع پیش روی آن است. هدف از این پژوهش، بررسی آسیب‌شناسانه تأمین نیازهای معنوی همسران در بستر رویکرد سلامت معنوی قرآن‌بنیاد است.
روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روش پژوهش مروری و تحلیلی و از جهت شیوه گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای صورت گرفت. پژوهش مروری نوعی از تحقیقات است که هدف آن، مطالعه مستقل و روشمند پیشینه پژوهش برای اکتشاف، توصیف، تلفیق، تبیین و یا نقد الگوها، روابط و روند‌های قابل مشاهده در پیکره دانش می‌باشد که با انجام پژوهش‌ها و منابع مرتبه اول، به‌راحتی امکان بررسی آن وجود ندارد. ابتدا با مرور پیشینه پژوهش‌های داخلی انجام‌شده در این زمینه، عوامل مؤثر بر تأمین نیازهای معنوی همسران استخراج و دسته‌بندی شد و در مرحله بعد، شواهد و مصادیق قرآنی مرتبط با هر یک از عوامل، ارائه و آسیب‌شناسی شدند.
نتایج: بررسی پیشینه مرتبط و آیات قرآنی متناظر به دسته‌بندی سه‌گانه از عوامل مؤثر بر تأمین نیازهای معنوی همسران انجامید که عدم تأمین هر یک می‌تواند آسیبی در حوزه سلامت معنوی همسران به شمار رود و خانواده را دچار بی‌ثباتی کند. این عوامل عبارت‌اند از: کاستی‌های اعتقادی، کاستی‌های حوزه اخلاق و ارزش‌ها، و کاستی‌ها در زمینه فرهنگ و مناسبات اجتماعی. ضعف بینشی همسران از راه مکانیسم تأثیرگزاری بر سه حوزه مبدأ ادراک‌شده، معادباوری، و ضعف ادراک خود و دیگران به عدم تأمین نیاز اعتقادی همسران می‌انجامد. قرآن کریم همواره می‌کوشد تصاویری از رحمت، حکمت و عدالت الهی را در ذهن انسان‌ها تقویت کند. با شکل‌گیری این تصور در ذهن، دلهره و نگرانی از انسان زدوده می‌شود و انسان با مجهز شدن به امیدواری، به کار و کوشش بیشتر در زندگی تشویق می‌شود. همچنین آیات قرآن با اصلاح باورهای یقینی درباره معناداری مرگ، زندگی پس از مرگ و رسیدگی به اعمال انسان در حیاتی دیگر می‌توانند زمینه تعادل و اعتلای معنوی فرد را فراهم کنند.
در حوزه ارزش‌ها، کاستی‌های اخلاقی، عیب‌جویی متقابل، ناآگاهی از حق و یاری‌گری معنوی و ضعف پنداره‌های ذهنی از ارزش‌های جنسیتی به عنوان موانعی در برابر تحقق نیازهای معنوی همسران و درنتیجه سلامت معنوی خانواده دانسته می‌شوند. ضعف تربیت دینی فراگیر (رسمی و غیررسمی)، عدم اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، ضعف حیثیت اجتماعی، عدم تنظیم سطح عواطف و احساسات درون خانوادگی و ضعف ارتباط معنوی نیایش‌محور، آسیب‌های اجتماعی فرهنگی هستند که موجب بروز کشمکش‌های معنوی در همسران می‌شوند و برآورده شدن نیازهای معنوی همسران را با اختلال یا توقف روبه‌رو می‌کنند. قرآن کریم با بیان نمونه هایی از استکبار انسان بر وی زمین و فریب شیطان و ایجاد حسد در دل مومنان، تاکید می‌کند نعمت‌های مادی دنیا زودگذر و فانی هستند و به جای تمرکز همسران بر مواهب ناچیز دنیوی و افتادن در دام مقایسه‌های بی‌جا، باید به رزق خداوند چشم دوخت که برای انسان بسیار بهتر و پاینده‌تر است. عیب‌جویی، ناسپساسی، خشم و قهر، بدبینی و تهمت از جلمه کاستی‌های اخلاقی هستند که موجب عدم تأمین نیازهای معنوی یکدیگر و درنتیجه بی‌ثباتی خانواده می‌شوند. معارف قرآن کریم با توصیف همسران به‌عنوان لباس برای یکدیگر، ضمن فراهم کردن زمینه برای بخشش و ایجاد فضای صمیمی، از بروز بسیاری آسیب های اخلاقی دیگر در محیط خانه جلوگیری می‌کنند. همسران با بهره‌گیری از ارتباط معنوی مبتنی‌بر نیایش و دعا، می‌توانند در یاری دیکدیگر برای اشاعه دین الهی سهیم باشند و  با رغبت به فرزندآوری، از یک سو دین الهی را گشترش دهند و از سویی دیگر حیثیت اجتماعی خویش را بهبود بخشند.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های نظری این پژوهش  با برخی یافته‌های مبتنی‌بر کارآزمایی بالینی بعد از مداخله معنوی همسویی دارند. پژوهش‌های اخیر در این زمینه مؤید اهمیت آموزش معنویت به زوجین و اثرات مثبت آن بر سلامت معنوی و ثبات زندگی زناشویی بوده‌اند. این تحقیقات حاکی از آن هستند که آموزش معنویت و توجه به نیازهای معنوی در زندگی زناشویی نه‌تنها بر سلامت روانی و روحی زوجین تأثیرگذار است، بلکه نقش مؤثری در تثبیت و تقویت بنیاد خانواده نیز ایفا می‌کند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که توجه به معنویت می‌تواند از عوامل اصلی در کاهش مشکلات روان‌شناختی مانند اضطراب و افسردگی در زوجین باشد. به‌طور خاص، مطالعات نشان داده‌اند مداخلات معنوی و تمرکز بر ارزش‌های مشترک مذهبی و معنوی، باعث افزایش همدلی، درک و حمایت متقابل بین همسران می‌شود که از عوامل مهم در پایداری رابطه زناشویی هستند. بخش مهمی از ثبات خانواده منوط به تلاش برای جلوگیری از بازگشت آسیب‌هایی است که در حوزه نیازهای معنوی همسران، سلامت معنوی خانواده را با اختلال روبه‌رو می‌سازد. با توجه به اینکه پیشگیری همواره مقدم بر درمان است، برنامه‌های پیشگیرانه و مراقبتی سلامت معنوی خانواده باید از سال‌ها قبل از تشکیل خانواده با جدیت پیگیری شوند؛ چنانچه آمادگی‌های لازم در جوانان برای تشکیل خانواده و سپس فرزندآوری تأمین شود، اما از مسئله مهم معنویت و توانمندی معنوی غفلت شود، منظومه سلامت انسان، ناقص و حرکت خانواده در مسیر هدایت الهی با اختلال روبه‌رو خواهد شد.
تعارض منافع: نویسندگان اعلام می‌کنند که هیچ‌گونه تضاد منافعی مرتبط با تحقیق حاضر ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Pathology of Meeting Couples' Spiritual Needs within a Framework of Quran-Based Spiritual Health

نویسندگان [English]

  • Hasan Roshan 1
  • Masoud Azarbayejani 2
  • Fatemeh Sadat Hosseini 3
1 Ph.D. in Public Administration, Department of Management, Research Institute of Hawzah and University, Qom, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Research Institute of Hawzah and University, Qom, Iran.
3 Ph.D. in Cultural Sociology, Department of Sociology, Research Institute of Hawzah and University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Spiritual needs are among the needs that have a special place in the spiritual health system of the family, particularly, the World Health Organization has recently considered the spiritual dimension alongside the physical, psychological, and social dimensions of health, which indicates the undeniable impact of spiritual needs on structuring the spiritual health. From the perspective of Islam, forming a family can provide a suitable space for meeting couples' spiritual needs. However, most couples are not aware of their spiritual needs, and as a result, they do not have the motivation and a purposeful plan to fulfill them. Some domestic studies confirm that failure to meet couples' spiritual needs creates a basis for harming their psychological security and the family moves away from its true function. Therefore, so far, no research has addressed the identification of spiritual needs and the mechanism of their impact on the spiritual health of the family and its stability. Quran-based spiritual health is a new approach in spiritual health studies that is based on the Quranic verses in the form of examples such as purification, good life, piety, and peace, and its scope includes the afterlife and the unseen and visible worlds, as well as the soul, reason, heart, and the secret of man. One of the requirements for realizing this approach is to pay attention to meeting couples' spiritual needs and to diagnose the obstacles to this. The purpose of this study is to examine the pathology of meeting couples' spiritual needs in the context of the Quran-based spiritual health approach.
Method: This study was applied in terms of purpose and was a combination of review and analytical research methods in terms of method, and library method was applied for data collection. Review research is a type of research whose goal is to independently and systematically study the research background to explore, describe, synthesize, explain, and/or criticize patterns, relationships, and trends visible in the body of knowledge that cannot be easily examined by primary research and sources. First, by reviewing the background of domestic studies conducted in this field, the factors affecting the provision of couples' spiritual needs were extracted and categorized, and in the next stage, the evidence and Quranic examples related to each of the factors were presented and analyzed.
Results: Reviewing the relevant background and the Quranic verses led to a triple classification of the factors affecting the provision of couples' spiritual needs that the failure to fulfill each of them can damage couples' spiritual health and cause instability in the family. These factors include: shortcomings in belief, shortcomings in the field of ethics and values, and shortcomings in the field of culture and social relations. The weakness of couples' insight leads to the failure to fulfill couples' belief need through the mechanism of influencing the three areas of perceived origin, belief in the afterlife, and weakness of the perception of oneself and others. The Holy Quran always tries to strengthen images of divine mercy, wisdom, and justice in the minds of humans. By forming this image in the mind, apprehension and worry are removed from humans, and humans are encouraged to work and strive more in life by being equipped with hope. Also, the Quranic verses can provide the basis for individual's spiritual balance and elevation by correcting certain beliefs about the meaning of death, life after death, and addressing human actions in another life.
In the realm of values, moral shortcomings, mutual faultfinding, ignorance of the right and spiritual assistance, and weakness of mental concepts about gender values are considered as obstacles to meeting couples' spiritual needs and, as a result, the spiritual health of the family. Weakness of comprehensive religious education (formal and informal), lack of dissemination of the culture of enjoining good and forbidding evil, weak social prestige, lack of regulation of the level of emotions and feelings within the family, and weak prayer-based spiritual communication are socio-cultural damages that cause spiritual conflicts among couples and disrupt or stop the fulfillment of couples' spiritual needs. The Holy Quran, by giving examples of man's arrogance over the earth, Satan's deception, and creating envy in the hearts of believers, emphasizes that the material blessings of the world are fleeting and mortal, and instead of focusing on insignificant worldly blessings and falling into the trap of unnecessary comparisons, couples should look to God's sustenance, which is much better and more lasting for man. Faultfinding, ingratitude, anger and wrath, pessimism, and slander are among the moral shortcomings that cause the spiritual needs of each other to not be met and, as a result, the instability of the family. By describing couples as clothing for each other, the teachings of the Holy Quran, while providing the basis for forgiveness and creating an intimate atmosphere, prevent many other moral harms in the home environment. Couples, by taking advantage of prayer-based spiritual communication, can participate in helping each other to spread the divine religion, and by wanting to have children, on the one hand, they spread the divine religion, and on the other hand, they improve their social status.
Conclusion: The theoretical findings of this study are consistent with some findings based on clinical trials after spiritual intervention. Recent researches in this field have confirmed the importance of teaching spirituality to couples and its positive effects on spiritual health and marital stability. These researches show that teaching spirituality and paying attention to spiritual needs in marital life not only affects the mental and spiritual health of couples, but also plays an effective role in stabilizing and strengthening the family foundation. These researches also indicate that paying attention to spirituality can be a major factor in reducing psychological problems such as anxiety and depression among couples. In particular, studies have shown that spiritual interventions and focusing on shared religious and spiritual values increase empathy, understanding, and mutual support among couples, which are important factors in the stability of the marital relationship. An important part of family stability depends on trying to prevent the recurrence of damages that disrupts the spiritual health of the family in the area of couples' spiritual needs. Given that prevention always precedes treatment, preventive and care programs for the spiritual health of the family should be pursued seriously years before the family formation; if the necessary preparations are provided for young people to form a family and then have children, without paying attention to the important issue of spirituality and spiritual empowerment, the human health system will be incomplete and the family's movement on the path of divine guidance will be disrupted.
Conflicts of interest: The authors declare that they have no conflicts of interest related to the present study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran-Based Spiritual Health
  • Spirituality
  • Need
  • Spiritual Needs
  • Couples' Spiritual Need
  1. * نهج‌البلاغه.

    * صحیفه سجادیه.

    1. ابن‌بابویه، محمدبن علی (1413ق)، من لایحضره الفقیه. قم: انتشارات جامعه مدرسین.
    2. احمدی نوده، خدابخش؛ فتحی آشتیانی؛ علی و علیرضا عرب نیا (1385)، «بررسی رابطه بین تقیدات مذهبی و سازگاری زناشویی». فصلنامه خانواده پژوهی، سال2، ش5، صص55-67.
    3. امید، مسعود (1373)، «ماهیت ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی». مجله کیهان اندیشه، ش57.
    4. ایزدبخش، فاطمه و عبدالله شفیع‌آبادی (2015)، «اثربخشی آموزش معنویت به شیوه گروهی در افزایش کیفیت زندگی زنان متاهل»، همایش بین المللی پژوهش در علم و فناوری، 14 دسامبر 2015، کوالالامپور، مالزی.
    5. آذربایجانی، مسعود (1402)، سلامت معنوی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    6. آذربایجانی، مسعود؛ احمدی فراز، محمدمهدی و محمود آزادی (1401)، مراقبت معنوی بیماران. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    7. بابایی، ناهید؛ بلالی، اسماعیل؛ نقدی، اسدالله و احمد کریمی (1394ش)، «تأثیر میزان دینداری بر انسجام خانوادگی در شهر همدان». فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره9، ش4، ص7−26.
    8. بستان، حسین (1392)، نظریه‌سازی دینی در علوم اجتماعی با تطبیق بر جامعه‌شناسی خانواده. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    9. پارگامنت، کنث آی (1400)، روان‌درمانگری یکپارچه معنوی: درک و بیان امر قدسی. ترجمه علیرضا ظهیرالدین، مسعود جان‌بزرگی و رضا کریم‌زاده نعیم، قم و تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز تحقیقات علوم رفتاری‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
    10. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1373)، غررالحکم ودررالکلم، مقدمه و تعلیق میرجلال‌الدین حسینی ارموی. چ5، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    11. توپچی، یاور؛ روشن چسلی، رسول و مسعود جان‌بزرگی (1402)، «پیش‌بینی نیرومندی من براساس خداپنداره، خداپنداشت، خودپنداره و خودپنداشت». پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، دوره9، ش2، ص1−20.
    12. جانبزرگی، مسعود (1401)، درمان چندبعدی معنوی: یک رویکرد خداسو برای مشاوره و روان درمانگری. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    13. جان‌بزرگی، مسعود؛ پسندیده، عباس و مسعود آذربایجانی (1402)، خانواده درمانگری معنوی خداسو. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    14. جگر، آلیسون (1375)، «چهار تلقی از فمینیسم». بولتن مرجع، گزیدۀ مقالات و متون دربارۀ فمینیسم، ترجمه س. امیری.
    15. جیمز، سووزان (1385)، «فمینیسم، فمینیسم و دانش‌های فمینیستی». ترجمۀ عباس یزدانی و بهروز جندقی، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
    16. حر عاملی، محمدبن الحسن (1414ق)، وسائل الشیعه. قم: موسسه آل‌البیتb.
    17. حیدری نراق، علی محمد (1386ش)، شرح رساله حقوق امام سجادj. چ7، قم: انتشارات مهدی نراقی.
    18. دهخدا،‌ علی اکبر (1377)، لغت نامه دهخدا. زیر نظر محمد معین و جعفر شهیدی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    19. رستگار خالد، امیر؛ مرجانی، سجاد و قاسم مشکینی (1393)، «بررسی رابطه دینداری با ازدواج و خانواده، (مطالعه موردی منطقه یازده شهر تهران)». کنفرانس ملی جامعهشناسی و علوم اجتماعی، تهران: سالن همایش‌ها.
    20. سالاری‌فر، محمدرضا (1396)، درآمدی بر زوج‌درمانی با روی آورد اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    21. سالاری‌فر، محمدرضا و همکاران (1398)، بهداشت روانی در اسلام. تهران و قم: سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    22. سعیدی، محمد مسعود (1399)، نظریه معنویت در قرآن. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    23. شعیری، محمدبن محمد (1363)، جامع الاخبار. قم: انتشارات رضی.
    24. شهسواری، امیر و جمیله علم‌الهدی (1398)، «روش‌شناسی پژوهش مروری و نقش آن در تولید دانش: توسعه یک گونه‌شناسی». مجله روش‌شناسی علوم انسانی. دوره25، ش98، ص79−105.
    25. طباطبایی، سید محمدحسین (1374)، ترجمه تفسیر المیزان. قم: دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم).
    26. طوسی، محمدبن حسن (1414ق)، الامالی. قم: دارالثقافه.
    27. عرب بافرانی، حمیدرضا؛ کجباف، محمدباقر؛ عابدی، احمد و سعید حبیب اللهی (1392)، «اثربخشی آموزش معنویت بر سازگاری زناشویی زوجین». دوفصلنامه اسلام و مطالعات روانشناسی، سال هفتم، ش12، صص95-112.
    28. علیانسب، سید حسین (1390)، «تصویر ذهنی از خدا و خاستگاه آن». روانشناسی و دین، سال چهارم، ش 2 (پیاپی 14)، صص63−
    29. کریمی، یوسف (1373)، روان‌شناسی اجتماعی. تهران: بعثت.
    30. کلینی، محمد بن یعقوب (1390ق)، اصول کافی. ج3، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    31. مجلسی، محمدباقر (1404ق)، بحارالانوار. بیروت: مؤسسه الوفاء.
    32. محمدی ری‌شهری، محمد (1377)، میزان الحکمة. ترجمه حمیدرضا شیخی. قم: دارالحدیث.
    33. محمدی، بهناز؛ زهراکار، کیانوش؛ داورنیا، رضا و محمد شاکرمی (1393)، «بررسی نقش دینداری و ابعاد آن در پیش‌بینی تعهد زناشویی کارکنان سازمان بهزیستی خراسان شمالی». دین و سلامت، دوره دوم، ش1، ص15−23.
    34. مرزبند، رحمت‌الله و علی‌اصغر زکوی (1391)، «شاخص‌های سلامت معنوی از منظر آموزه‌های وحیانی». مجله اخلاق پزشکی، دوره6، ش20، ص69−99.
    35. مکارم شیرازى، ناصر (1386)، تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیة.
    36. موسایی‌پور، محبوبه (1398)، «تحلیل نقش اعتقاد به تکامل هستی و معاد در سازگاری زناشویی: بررسی تطبیقی دیدگاه شناختی و اسلام». پژوهشنامه اخلاق، س12، ش45، ص7-18.
    37. موسوی خمینی، سید روح‌الله (1380)، شرح چهل حدیث. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینىe.
    38. مهدوی اصل، قاسم و محمدرضا قربانی (1402)، «تحلیل سازوکار خودمهارگری در سازگاری زوجین براساس منابع اسلامی». مجله پژوهش و مطالعات اسلامی، س5، ش46، ص40−55.
    39. نارویی نصرتی، رحیم (1384)، «معنویت همزاد و همگام انسان نگاهی دینی −روان‏شناختی». مجله معرفت، ش87، ص27−41.
    40. نوری طبرسی، حسین (1408)، مستدرک الوسائل. ج15، بیروت: موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
    41. Bellingham, R., Cohen, B., Jones, T. et al. (1989) Connectedness: Some Skills for a Spiritual Health, American Journal of Health Promotion, 4(1), pp. 18-31.
    42. Bussing, Arndt (2021), Spiritual needs in research and practice, Palgrave Macmillan.
    43. Feldman, H. (1971), The effects of children on the family, Leiden; E. G. Brill.
    44. Filsinger, E., & Wilson, M.R. (1984). Religiosity, socioeconomic rewards, and family development. Journal of Marriage and the family, 8, pp.663-670
    45. Fisher, J. (2011). The forth domain model: Connecting spirituality, health and well-being, Religions, 2(1), p. 17-28.
    46. Gruner, L. (1985). The correlation of private, religious devotional practices and marital adjustment. Journal of Cooperative Family Studies. 16, 1, 47 – 577.
    47. Hawks, S. R., Hull, M. L., Thalman, R. L., et al. (1995) Review of Spiritual Health: Definition, Role and Intervention Strategies in Health Promotion, American Journal of Health Promotion, 9(5), pp. 371-378.
    48. Kluger, Jeffrey (2004). Is God in our Genes? Originally published in Time 164 (17). Accessed online at http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,995465-1,00.html.
    49. Marsh, R, & Dallos, R. (2001). Roman Catholic couples: wrath and religion. Fam Process. Fall, 40 (3), 343-60.
    50. McConnell, K. M., Pargament, K. I., Ellison, C. G. & Flannelly, K. J. (2006), Examining the links between spiritual struggles and symptoms of psychopathology in a national sample, Journal of Clinical Psychology, 62, 1469–1484.
    51. Murray, SA., Kendall, M., Boyd, K., Worth, A. & Benton, TF. (2004), Exploring the spiritual needs of people dying of lung cancer or heart failure: A prospective qualitative interview study of patients and their carers, Palliat Med, Vo.18, p.39–45.
    52. Ozaki, Manami, 2009. Spiritual Health Education: Joy of Being through Restoration of Connectedness with the Transcendent, Record of Clinical-Philosophical Pedagogy, Vol 9, pp.170-176.
    53. Pargament, K. I., Kennell, J., Hathaway, W. & Grevengoed, N. (1988), Religion and the problemsolving process: Three styles of coping, Journal for the Scientifi c Study of Religion, 27, 90–104.
    54. Pargament, K. I., Smith, B. W., Koenig, H. G. & Perez, L. (1998), Patterns of positive and negative religious coping with major life stressors, Journal for the Scientific Study of Religion, 37, 710–724.
    55. Phillips, R. E. I., II, Pargament, K. I., Lynn, Q. K. & Crossley, C. D. (2004), Self-directing religious coping: A deistic god, abandoning god, or no god at all? Journal for the Scientific Study of Religion, 43, 409–418.
    56. Reily, B.B., Perna. R. & Tate, D.G. (1998). “Type of spiritual well-being among person with chronic illness: Their relationship to various forms of quality of life”. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 79(3), 258-264.
    57. Russell, C. (1974), Transition to Parenthood, Journal of Marriage and the family, Vol 36, p.294-302.
    58. Vanden Bos, G. R. (2015), APA Dictionary of psychology, 2nd edition, American Psychological Association, Washington DC.
    59. Yach D. (2008). Report from the World Health Organization: Closing the Gap in a Generation: Health Equity Through Action on the Social Determinants of Health.http://en.wikipedia.org/wiki/Social_determinants_of_health Available from: [Google Scholar][Ref list]