طرح زوج‌‏درمانی مبتنی بر الگوی خودنظم‌دهی با رویکرد اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه روان‌شناسی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران.

10.30471/psy.2024.9209.2102

چکیده

مقدمه: خودنظم‏دهی به نحوه اِعمال کنترل بر پاسخ‏‌های خود در جهت تعقیب اهداف و برآورده ساختن معیارها اشاره دارد. در نظریه شناختی اجتماعی بندورا (1991)، خودنظم‏‌دهی از طریق سه خرده‌‏کنش اصلی عمل می‌‏کند؛ این کنش‌ها عبارت‌اند از: خودنظارت‏گری بر رفتار فرد، عوامل مؤثر و نتایج آن؛ خودقضاوتی در مورد نسبت رفتارهای خود با معیارهای شخصی و شرایط محیطی و خودواکنشی عاطفی. کارور و شیر (2004) فرایند خودنظم‏دهی را در قالب نظریه کنترل سایبرنتیک به جامعه روان‏شناسی ارائه کردند. در قلمرو روان‌شناسی دین، محققان تلاش کرده‏‏اند که خودنظم‏دهی دینی را با بررسی تأثیرات دین بر فرایندهای خودنظم‌دهی نشان دهند. بررسی منابع اسلامی در قلمرو «تنظیم رفتار» نشان می‌‏دهد که منبع محوریِ فرایند تنظیم رفتار «عقل» است. پژوهش جهانگیرزاده و همکاران (1399) نشان داد که عقل دارای بیست مؤلفه است که در چهار ساحت شناختی، انگیزشی، هیجانی و اجرایی قابل سازمان‏دهی است. تبیین آسیب‌‏های روانی براساس مشکلات خودنظم‏‌دهی و تنظیم مداخلات درمانی بنابر صلاحیت‌های خودنظم‌دهی، محور پژوهش‌های مختلف بوده است. در همین راستا زوج‌‏درمانی مبتنی‌بر خودنظم‌‏دهی نخستین بار توسط هالفورد، ساندرز و بهرنس (2004) برای کمک به بهبود رابطه زوجین مطرح شد. با توجه به اهمیت سازه خودنظم‏‌دهی در تحقیقات روان‏شناختی دهه‏‌های اخیر، تأثیر دینداری بر فرایند خودنظم‏‌دهی و ورود سازه خودنظم‏‌دهی در حیطه مداخلات بالینی، محقق درصدد برآمده است براساس الگوی خودنظم‏‌دهی مبتنی‌بر روابط میان مؤلفه‏‌های عقل در منابع اسلامی و با الهام از مدل زوج‌درمانی هالفورد، یک برنامه زوج‌درمانی را با هدف تأثیر بر شاخص‏‌های کیفیت رابطه زناشویی طراحی کند.
روش: در این تحقیق از روش‏ تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. تحلیل محتوا دربرگیرنده تحلیل درون‌مایه یک متن حاوی باورها، دیدگاه‌ها و احساسات گوینده آن می‌باشد و کمک می‏‌کند تا مفاهیم، اصول، ‌نگرش‌ها و کلیه عناصر مطرح‏‌شده در چارچوب آن متن بررسی شود. جامعه پژوهش حاضر شامل مفاد آیات و روایات در منابع معتبر دینی براساس طبقه‏بندی طباطبایی (1393) می‌باشد. نمونه پژوهش شامل روایاتی است که درباره مفهوم «عقل» به فرایندهای خودنظم‏دهی اشاره دارد که به صورت هدفمند انتخاب شده‏اند. پس از غربال‏ روایات تکراری و مشابه، روابط میان مؤلفه‏ها از راه فرایند کدگذاری و در قالب مدل خودنظم‏دهی استخراج شد. سپس در چارچوب این مدل و با الهام از ساختار زوج‏درمانی مبتنی بر خودنظم‏دهی (هالفورد، 1994)، طرح «زوج‏درمانی مبتنی بر خودنظم‏دهی با رویکرد اسلامی» برای ارتقای فرایندهای سازگارانه و افزایش رضایت زناشویی تدوین گردید. درنهایت روایی طرح زوج‏درمانی در محورهای ساختار، اهداف و تکنیک‏ها از سوی پنج کارشناس دارای تحصیلات عالیه در روان‌شناسی و علوم حوزوی ارزیابی و براساس شاخص‏های CVI و CVR مورد تأیید قرار گرفت.
یافته‌های پژوهش: یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد الگوی خودنظم‏دهی اسلامی دربردارندة شش روند پویای مواجهه با موقعیت، تحلیل موقعیت با تمرکز بر نقش خود بر مبنای باورها و ارزش‏های اسلامی، فعال‏سازی انگیزش‏های فطری متعالی، انگیختگی عاطفی، تدبیر عملی، هدایت توجه، صورت‏بندی عمل، و ارزیابی پسینی است. در این رویکرد، نخست، اطلاعات کافی از وضعیت خانواده جمع‏آوری می‌شود. سپس، وضعیت‏ موجود براساس نقش خود در موقعیت مورد وارسی قرار می‏گیرد. این وضعیت با حقایق اساسی و معیارهای اخلاقی در اندیشه اسلامی سنجیده می‏شود. در ادامه، وضعیت‏های مطلوب خود تعریف شده و هدف‏گذاری معطوف به خود براساس وضعیت ایده‏آل در دو سطح عمل و قصد صورت می‏پذیرد؛ برای مثال، در سطح قصد، وضعیت ایده‏آل توجه به خواست الهی و رستگاری نهایی و اقتضای عملکرد اخلاقی؛ در نقطه مقابل توجه به خواسته نفس و نتایج دنیوی قرار دارد. سپس طرح‏های عملی خودتغییری برای تحقق وضعیت، با استفاده از سازوکارهای رایج در روندرمانی‏های مبتنی بر خودنظم‏دهی  یا روش‏های مطرح‏شده در آموزه‏های دینی طراحی می‏شود. درگیرکردن هوشیاری با امور معنوی، ‌تصویرپردازی‏های دینی، مطالعه متون مقدس و اخلاقی، تعدیل شناختی از راه تفسیرهای دینی، نمونه‏ای از روش‏هایی است که می‏تواند فرایند خودنظم‏دهی را براساس آموزه‏های دینی غنا بخشد. در آخرین مرحله، تأثیر روش‏های خودتغییری ارزیابی می‏شود. این ارزیابی می‏تواند به تغییراتی در نحوه فعال‏سازی الگوهای رفتاری، طرح‏های اجرایی و حتی اهداف تعیین‏شده بینجامد. در نهایت، روایی ساختار، اهداف و تکنیک‏های درمانی از سوی کارشناسان ارزیابی و براساس شاخص‏های CVI و CVR تأیید شد.
بحث و نتیجه‌گیری: شباهت‏های مدل فرایند سایبرنتیک خودنظم‏دهی (کارور و شیر، 2011) و مدل فرایندی تنظیم هیجان (گراس و تامپسون، 2007) با الگوی خودنظم‏دهی در منابع اسلامی را می‏توان در موارد زیر خلاصه کرد: تأکید بر بعد عقلانی‏‏ انسان؛ تأکید بر نقش خودآگاهی و خودنظارتی؛ تأکید بر نقش اهداف و ارزش‏ها در فرایند تنظیم؛ تأکید بر فرایندهای پیشاعمل یا «فرایندهای تدبیری»؛ تأکید بر فرایندهای پساعمل یا «تجربه‏اندوزی». ویژگی‏های الگوی اسلامی را نیز می‏توان در موارد زیر خلاصه کرد:  ورود باورها و انگیزش‏های متعالی در هدایت فرایند خودنظم‏دهی؛ گسترش مفهوم عقلانیت به عقلانیت دینی؛  هدایت فرایند تفکر به کاستی‏های انسان در مسیر سعادت؛ ورود مفاهیم دینی خاص به فرایند خودتنظیمی، همچون تسلط بر نفس، مخالفت با هواهای نفسانی و قصد قربت. هدف کلی درمان در رویکرد اسلامی، تنظیم فرایندهای روانی براساس معیارهای دینی‏ است؛ اهداف جزئی درمان نیز گسترش تفکر منطقی، خداباورانه، معادباورانه و فضیلت‏اندیش؛ اعتلای انگیزش‏های معنوی و اخلاقی؛ تحول احساسات ابتدائی و انفعالی به احساسات متعالی و ارتقای توان خودنظم‏دهی و مهارت‏های اجرایی در روابط همسران می‏باشد. برنامه زوج‏درمانی مبتنی بر رویکرداسلامی با حفظ ساختار زوج‏درمانی خودنظم‏دهی (هالفورد، 2004)، فرایندهای شناختی‏ اجرایی را در راستای ارزش‏های مبتنی بر آموزه‏های اسلامی هدایت می‌کند و در این راستا از تکنیک‏های برآمده از متون دینی نیز استفاده می‏نماید. این الگوی زوج‏درمانی با برجسته‏ساختن جایگاه خودتغییری، مسئولیت شخصی و آزادی عمل افراد در تنظیم کنش‏های روانی و نیز افزودن عناصر معنوی و اخلاقی در سطح ملاک‏های ارزیابی، هدف‏گذاری و تکنیک‏های مداخله، به درمان‏های وجودگرا یا معنوی از نوع دینی آن نزدیک می‏شود.
تقدیر و تشکر: از جناب آقای دکتر فتحی آشتیانی و سرکار خانم دکتر فرشته موتابی که در تدوین مبانی نظری و تنظیم طرح مداخله، نویسنده را یاری کردند، سپاسگزارم.
تعارض منافع: بدین‏وسیله اعلام می‏گردد که در رابطه با مقاله ارائه شده به‏طورکامل از قواعد اخلاق نشر تبعیت کرده و از هرگونه سرقت ادبی، سوءرفتار، جعل داده‏‏ها و ارسال و انتشار دوگانه پرهیز نموده‏ام و منافعی تجاری در این راستا وجود ندارد و در قبال ارائه اثر خود وجهی دریافت ننموده‏ام.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Couples Therapy Plan Based on the Self-Regulation Model with an Islamic Approach

نویسنده [English]

  • Mohammadreza Jahangirzade
Assistant Professor, Department of Psychology, Imam Khomeini Education and Research Institute, Qom, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Self-regulation refers to the way in which one has control over one's responses in order to pursue goals and meet criteria. In Bandura's (1991) social cognitive theory, self-regulation operates through three main sub-actions; these actions are as follows: self-monitoring of one's behavior, its effective factors and its outcomes; self-judgment of one's behavior relative to personal standards and environmental conditions; and emotional self-reactivity. Carver and Scheier (2004) presented the process of self-regulation to the psychological community in the form of cybernetic control theory. In the field of psychology of religion, researchers have attempted to demonstrate religious self-regulation by investigating the effects of religion on self-regulation processes. A review of Islamic sources in the field of "behavior regulation" shows that the central source of the process of behavior regulation is "reason". Research by Jahangirzadeh et al. (2020) showed that reason has twenty components that can be organized into four domains: cognitive, motivational, emotional, and executive. Explaining psychological damages based on self-regulation problems and adjusting therapeutic interventions based on self-regulation competencies has been the focus of various studies. In this regard, self-regulation-based couples therapy was first introduced by Halford, Sanders, and Behrens (2004) to help improve couples' relationships. Considering the importance of the self-regulation construct in psychological research in recent decades, the effect of religiosity on the self-regulation process, and the entry of the self-regulation construct into clinical interventions, the researcher has tried to design a couples therapy plan with the aim of influencing indicators of marital relationship quality, based on the self-regulation model based on the relationships among the components of reason in Islamic sources and with the help of Halford's couples therapy model.
Method: This study used the qualitative content analysis. Content analysis involves analyzing the content of a text containing author's beliefs, views, and feelings and helps to examine the concepts, principles, attitudes, and all elements raised within the framework of that text. The population includes the contents of verses and narratives in reliable religious sources based on Tabatabaei's classification (2014). The sample includes narratives that refer to self-regulation processes regarding the concept of "reason" and were purposefully selected. After filtering repetitive and similar narratives, the relationships between the components were extracted through the coding process and in the form of a self-regulation model. Then, within the framework of this model and with the help of the structure of self-regulation-based couples therapy (Halford, 1994), the plan of "self-regulation-based couples therapy with an Islamic approach" was developed to promote adaptive processes and increase marital satisfaction. Finally, the validity of the couples therapy plan in terms of structure, goals, and techniques was analyzed by five experts with higher education in psychology and seminary sciences and confirmed based on CVI and CVR.
Findings: The findings of the study show that the Islamic self-regulation model includes six dynamic processes facing the situation, analyzing the situation with a focus on one's role based on Islamic beliefs and values, activating innate transcendental motivations, emotional arousal, practical planning, directing attention, formulating action, and a posteriori evaluation. In this approach, first, sufficient information is collected from the situation of the family. Then, the current situation is examined based on one's role in the situation. This situation is measured by basic facts and moral standards in Islamic thought. Next, one's desired states are defined and self-oriented goal-setting is carried out in accordance with the ideal state at two levels of action and intention; for example, at the intention level, the ideal state is attention to the divine will and ultimate salvation and the requirement of moral performance; in contrast, it is attention to the desires of the self and worldly results. Then, practical self-change plans are designed to realize the situation, using common mechanisms in self-regulation-based psychotherapies or methods proposed in religious teachings. Engaging consciousness with spiritual matters, religious imagery, studying sacred and moral texts, cognitive adjustment through religious interpretations are examples of methods that can enrich the process of self-regulation based on religious teachings. In the last stage, the impact of self-change methods is evaluated. This evaluation can lead to changes in the way behavioral patterns, implementation plans, and even identified goals are activated. Finally, the validity of construct, goals, and treatment techniques was evaluated by experts and confirmed based on CVI and CVR.
Discussions: The similarities of the cybernetic process model of self-regulation (Carver and Scheier, 2011) and the process model of emotion regulation (Gross and Thompson, 2007) with the self-regulation model in Islamic sources can be summarized in the following: emphasis on the rational dimension of human; emphasis on the role of self-awareness and self-monitoring; emphasis on the role of goals and values ​​in the regulation process; emphasis on pre-action processes or "planning processes"; and emphasis on post-action processes or "experience-achieving". The characteristics of the Islamic model can also be summarized in the following: the entry of transcendental beliefs and motivations in guiding the self-regulation process; expanding the concept of rationality to religious rationality; guiding the thinking process to human shortcomings on the path to happiness; the entry of specific religious concepts into the self-regulation process, such as self-mastery, opposition to sensual desires, and the intention to be close. The overall goal of the treatment in the Islamic approach is to regulate psychological processes based on religious criteria; The partial goals of the treatment are also to develop to think based on logic, belief in God, belief in the resurrection, and virtue; to enhance spiritual and moral motivations; to transform primitive and passive feelings into transcendent feelings; and to enhance the ability to self-regulate and practical skills in the couples' relationships. The couples therapy program based on the Islamic approach, while maintaining the structure of self-regulation couples therapy (Halford, 2004), guides cognitive-practical processes in line with values ​​based on Islamic teachings and, in this regard, uses techniques derived from religious texts. This couples therapy model, by highlighting the position of self-change, personal responsibility, and freedom of action of individuals in regulating psychological actions, as well as adding spiritual and moral elements at the level of evaluation criteria, goal setting, and intervention techniques, approaches existential or spiritual therapies of a religious nature.
Acknowledgements: I would like to thank Dr. Fathi Ashtiani and Dr. Fereshteh Moutabi for assisting the author in formulating the theoretical foundations and designing the intervention plan.
Conflicts of interest and funding: It is declared that in relation to the submitted article, I have fully complied with the rules of publication ethics and have avoided any plagiarism, misconduct, falsification of data, and dual submission and publication. I have no commercial interests in this regard and have not received any payment for submitting my work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Couples Therapy
  • Self-Regulation
  • Reason
  • Islamic Approach
  1. ابن‎‏شعبه الحرانی، ابومحمد الحسن بن علی بن الحسین (1404). تحف‏العقول، تحقیق على‏اکبر غفارى. قم:‌ مؤسسه نشر اسلامى.
  2. ایمان، محمدتقی و محمودرضا نوشادی (1390)، «تحلیل محتوای کیفی»، پژوهش، 3 (2): ص15-44.
  3. باقریان، مهرنوش و سعید بهشتی (1390)، «بررسی اثربخشی آموزش مهارت‏های ارتباطی زناشویی مبتنی بر آموزه‏های اسلام بر سازگاری زناشویی زوجین»، فرهنگ مشاوره و روان‏درمانی، ش6، ص73ـ89.
  4. پسندیده، عباس (1388)، اخلاق‌پژوهی حدیثی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‏ها (سمت).
  5. جهانگیرزاده، محمدرضا؛ فتحی آشتیانی، علی؛ موتابی، فرشته و عباس پسندیده (1396)، «مؤلفه‏های خودنظم‏دهی براساس مفهوم عقل در منابع اسلامی و برنامه زوج‏درمانی مبتنی بر خودنظم‏دهی با رویکرد اسلامی». رساله دکتری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  6. جهانگیرزاده، محمدرضا؛ فتحی آشتیانی، علی؛ موتابی، فرشته و عباس پسندیده (1399)، «مؤلفه‏های خودنظم‏دهی براساس مفهوم عقل در منابع اسلامی»، روان‌شناسی و دین، ش49، ص7-24.
  7. حسینی‏زند، مهناز؛ شفیع‏آبادی، عبدالله و منصور سودانی (1391)، «اثربخشی زوج‏درمانی براساس آموزه‏های اسلامی بر صمیمیت جنسی زوج‏های مراجعه‏کننده به کلینیک نیکان ‌شهر تهران»، یافته‏های نو در روان‏شناسی، ش25، ص27ـ39.
  8. خدایاری‏فرد،‌ محمد؛ غباری بناب، باقر؛ فقیهی،‌ علینقی و شادی وحدت تربتی (1381)، «روش درمانی عفو با تأکید بر دیدگاه اسلامی»، اندیشه و رفتار، 8 (1): 39ـ48.
  9. دانش، عصمت (1388)، «افزایش سازگاری زناشویی زوج‏های ناسازگار با مشاوره از چشم‏اندازی اسلامی»، مطالعات روان‌شناختی،‌ ش2، ص23.
  10. رجبی، محمود (1390)، انسان‏شناسی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  11. سالاری‏فر، محمدرضا؛ یونسی،‌ جلال؛ شریفی‏نیا، محمدحسین و سید محمد غروی (1392)، «مبانی و ساختار زوج‏درمانی اسلامی»، مطالعات اسلام و روان‌شناسی،‌ ش12، ص37-68.
  12. الشافعی، محمد بن طلحه (1412). مطالب‏السؤول فی مناقب آل الرسولn. بیروت: دارالبلاغ.
  13. صدوق، محمد‏بن‏علی‏بن‏الحسین‏بن‏بابویه‏قمی (1413). کتاب من لا یحضره الفقیه. تحقیق علی اکبر غفاری،‌ چاپ دوم. قم:‌ موسسه نشر اسلامی.
  14. طباطبایی، سید محمدکاظم (1390)، منطق فهم حدیث. قم:‌ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
  15. کلینی، محمد بن ‏یعقوب (1388). الاصول من الکافى. تحقیق على‏اکبر غفارى. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  16. مجلسی،‌ محمدباقر (1403). بحار الانوار الجامعه لدرر خبار الائمه الاطهارb. بیروت: موسسه الوفا.
  17. محمدی ری‏شهری، محمد (1378)، خردگرایی در قرآن و حدیث. ترجمه مهدی مهریزی، قم: ‌سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
  18. مهدی‏زاده، حسین (1389)، «درآمدی بر معناشناسی عقل در تعبیر دینی»، معرفت، ش74.
  19. نرم‌افزار جامع احادیث (نور 5/3)، قم، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور.
  20. Bandura, A. (1991). Social Cognitive Theory of Self Regulation, Organizational Behavior and Human Decision Processing, 50, 248-287.
  21. Baumeister, R. F. & Vohs, K. D. (2007). Self-control, ego depletion, and motivation, Soc Personal Psychol Compass, 1, 115–128.
  22. Carver & Scheier. (1982). Control theory: A useful conceptual framework for personality-social, clinical and health psychology, Psychol Bull, 92, 111–135.
  23. Carver, Charles S. & Sheier, Michael F. (2011). Self Regulation of Action and Affect, In Baumeister, Roy F. & Vohs, Kathleen D. Handbook of Self Regulation, New York: Guilford Press.
  24. Emmons, R. A. (1999). The psychology of ultimate concerns: Motivation and spirituality in personality, New York: Guilford Press.
  25. Endler, Norman S. & Kocovsky, Nancy L. (2000). Self Regulation and Distress in Clinical Psychology. In Boekaerts, M. & Pintrich, P. R. & Zeidner, M. Handbook of self regulation, New York: Academic Press.
  26. Gallup, G. H. & Lindsay, D. M. (1999). Surveing the Religious Landscape: Trends in U.S. Beliefs, Harrisburg, PA: Morehouse.
  27. Gross, J. J. & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations, In J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24), New York, NY, US: Guilford Press.
  28. Halford, W. K. (2004). The future of couple relationship education, Family Relation, 53, 559-566.
  29. Halford, W. K., Sanders, M. R. & Behrens, B. C. (1994). Self-regulation in behavioral couples’ therapy, Behavior Therapy, 25, 431–452.
  30. Halford, W. Kim (2003). Brief Therapy for Couples, New York & London: Guilford Press.
  31. Karoly, P. (1993). Mechanisms in self-regulation: A systems view, Annual Review of Psychology, 44, 23-51.
  32. Koenig, H. G. (2007). Spirituality in Patient Care (2nd ed.), Conshohacken, PA: Templeton Press.
  33. McCullough, M. E. & Willoughby, B. L. B. (2009). Religion, Self Regulation and Self Control, Psychological Bulletin, V. 135, No. 1, pp. 69-93.
  34. Mead, Nicole L., Alquist, Jessica L. & Baumeister, Roy, F. (2010). Ego Depletion and The Limited Resource Model of Self-Control, In Hassin Ran R., Ochsner, Kevin, N. & Trope, Yaacov, Self Control in Society, Mind and Brain, NewYork: Oxford University Press.
  35. Peterson, C. & Seligman, M. E. P. (2004). Character strength and vertues, New York: Oxford university Press.
  36. Richards P. S., & Bergin, A. E. (Eds.). (2000). Handbook of psychotherapy and religious diversity. Washington, DC: American Psychological Association.
  37. Richards, P. S., & Bergin, A. E. (2005). A spiritual strategy for counseling and psychotherapy (2nd ed.). Washington, DC: American Psychological Association.
  38. Shafranske, Edward, P. (2005). The Psychology of Religion in Clinical and Counseling Psychology, In Palutzian, R. F. & Park, C. L. (2005), Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality, Guilford Press.
  39. Shafranske, E. P., & Sperry, L. (2004). Addressing the spiritual dimension in psychotherapy: Introduction and overview. In L. Sperry &E. P. Shafranske (Eds.), Spiritually oriented psychotherapy (pp. 11–29). Washington, DC: American Psychological Association.
  40. Walsh, F. (2009). Spiritual Resources in Family Therapy, New York: Guilford Press.