بررسی اثربخشی گروه‌درمانی معنوی با رویکرد اسلامی بر کاهش اضطراب و نگرانی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای روان‌شناسی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان، فارس، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 استادیار گروه خانواده، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

4 کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.30471/psy.2024.2503.1218

چکیده

مقدمه و هدف: اختلال اضطراب فراگیر از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی و فرایندهای اصلی آن انعکاس فرایندهای بنیادین همه اختلالات اضطرابی است (ولز،  2013). اضطراب، نگرانی یا علائم فیزیکی سبب اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی می‌شود، رنج و عذاب درون‌ذهنی برای فرد ایجاد و حوزه‌های مهم زندگی فرد را مختل می‌کند. نتایج تحقیقات بیانگر این است که در دانشجویان، شیوع اختلال اضطراب فراگیر بیش از سایر اختلالات اضطرابی است و دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر به احتمال بیشتری این اختلال را نشان خواهند داد (رشتبری و همکاران، 1398). از بین همه اختلالات اضطرابی، اضطراب فراگیر اختلالی است که اثربخشی درمانی کمتری دارد (نیومن و فیشر،  2013). یکی از مهم‌ترین دلایل در عدم توفیق رویکردهای درمانی، توجه نداشتن به زمینه‌های فرهنگی، باورها و ارزش‌های درون‌فرهنگی است؛ بدین علت که روان‌درمانی و کارآیی آن به میزان هماهنگی با زمینه‌های فرهنگی و اعتقادی افراد تحت درمان بستگی دارد (لوونتال،  2006).
امروزه موج تازه‌ای از مطالعات، متوجه بررسی تأثیر درمان‌های معنوی بر کاهش فشارهای روانی شده است (کوئینگ،  2012). تحقیقات فراوانی درباره اثربخشی درمان‌های معنوی در حیطه سلامت روان و کاهش فشارهای روانی انجام شده است؛ اما تحقیقات اندکی در مورد تأثیر مداخلات مبتنی بر معنویت بر اختلال اضطراب فراگیر انجام شده است. با توجه به نقش گسترده معنویت و مذهب بر سلامت روان و کاهش اضطراب و همچنین نقش پررنگ مذهب در کشور ما پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه‌درمانی معنوی با رویکرد اسلامی بر کاهش علائم اضطراب و نگرانی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع طرح‌های آزمایشی با پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1395-1394 بود. در این پژوهش به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای 712 نفر از دانشجویان دانشگاه لرستان پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر را تکمیل کردند، سپس با توجه به نقطه برش پرسشنامه و  مصاحبه بالینی 34 نفر دانشجو مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. روش اجرا نیز به این صورت بود که پس از مراحل تشخیص و نمونه‌گیری برای دانشجویان دارای شرایط لازم، جلسه معارفه‌ای برگزار و رضایت آنها برای شرکت در جلسات مداخله و همکاری در پژوهش جلب شد. سپس اعضای منتخب به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و پیش‌آزمون بر روی آنها اجرا شد. در مرحله بعدی دانشجویان گروه آزمایش در برنامه گروه‌درمانی معنوی با رویکرد اسلامی کوپانی (1393) شرکت کردند. این برنامه از راه مشورت با اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و منابع معتبر به منظور کاربرد برای اختلالات اضطرابی تهیه‌ شده بود که در هشت جلسه دوساعته به صورت هفتگی و مدت دوماه در روزهای تعیین‌شده برگزار شد. در جلسات آموزشی از شیوه‌هایی چون بحث گروهی، ارائه الگو یا سرمشق در قالب داستان‌هایی برخاسته از قرآن، متون دینی و ادبی و تکالیف خانگی استفاده به عمل آمد. گفتنی است پس از اجرای پس‌آزمون، یک دوره فشرده گروه‌‌درمانی معنوی با رویکرد اسلامی در سه جلسه برای گروه کنترل اجرا شد.
نتایج: شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس یک متغیره) با استفاده از نسخه 23 نرم‌افزار SPSS، مورد بررسی قرار گرفتند. پیش‌فرض‌های توزیع نرمال نمرات و همسانی واریانس-های متغیرهای وابسته که از پیش‌‌فرض‌های آماری استفاده از آزمون‌های پارامتریک است، به وسیله آزمون‌های کولموگروف - اسمیرنوف، لوین و آزمون M باکس با مقادیر (p > 0/05) تأیید و مفروضه همگنی رگرسیون به وسیله آزمون فرض همگنی شیب‌ها بررسی شد که نتایج نشان‌دهنده عدم معناداری اثر متقابل بود (p > 0/05)؛ ازاین‌رو می‌توان از تحلیل کوواریانس استفاده کرد. نتایج کوواریانس تک‌متغیری نشان داد که بین گروه‌ها در نمرات اضطراب در پس‌آزمون تفاوت معناداری مشاهده شده است (F(1,31) = 31/27 , P < 0/001)؛ به این معنا که نمرات اضطراب در پس‌آزمون در گروه آزمایش به طور معناداری با گروه کنترل متفاوت است که با نگاهی به میانگین‌ها مشخص شد که نمرات اضطراب در پس‌آزمون در گروه آزمایش به‌طور معناداری کاهش یافته است پس گروه‌درمانی معنوی با رویکرد اسلامی به‌طور معناداری اضطراب را در گروه آزمایش (در مقایسه با گروه کنترل) کاهش داده است. میزان اثربخشی درمان 50 درصد بوده است. همچنین نتایج کوواریانس تک‌متغیری روی نمرات پس آزمون نگرانی با کنترل نمودن پیش‌آزمون نشان داد که بین گروه‌‌ها در نمرات نگرانی در پس‌آزمون تفاوت معناداری مشاهده می‌شود (F(1,31) = 56/97 , P < 0/001). با نگاهی به میانگین‌ها مشخص شد که نمرات نگرانی در پس‌آزمون در گروه آزمایش به‌طور معناداری کاهش یافته است؛ بنابراین گروه‌درمانی معنوی با رویکرد اسلامی به طور معناداری نگرانی را در گروه آزمایش (در مقایسه با گروه کنترل)، کاهش داده است. میزان اثربخشی درمان 64 درصد بوده است. 
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که گروه‌درمانی معنوی به‌طور معناداری میانگین نمرات اضطراب و نگرانی این گروه از دانشجویان را کاهش داده است. در تبیین اثربخشی این شیوه درمانی می‌توان گفت که نخستین و شاید مهم‌ترین عامل، مربوط به تأثیر ویژه معنویت درمانی در بهبود نگرش و تفسیر فرد نسبت به زندگی است؛ در واقع معنویت با هدف قرار دادن باورهای فرد، ارزیابی‌های شناختی مهم را در فرایند مقابله تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و به فرد کمک می‌کند تا وقایع منفی را به شیوه متفاوتی ارزیابی و حس قوی‌تری از کنترل را ایجاد کند و موجب آرامش و اطمینان خاطر وی در زندگی شود (فلاح و همکاران، 1390). از سوی دیگر، ایمان به خداوند سبب ایجاد احساس ایمنی در فرد مضطربی می-شود که برداشت منفی از تهدید و ارزیابی خطر، به‌ویژه در موقعیت‌هایی دارد که غیرقابل کنترل و پیش‌بینی هستند؛ زیرا فرد حوادث جهان را در تصرف مدبری فعال و حکیم می‌داند.
عامل دیگر که می‌تواند اثربخشی این پژوهش را تسهیل کند مربوط به برخی از ویژگی‌های بومی و فرهنگی جامعه ماست. مردم ایران براساس شرایط فرهنگی، مردمی مذهبی هستند و برای سازگاری با شرایط بحرانی و استرس‌زا بیشتر به مذهب روی می‌آورند (رضایی، سیدفاطمی و حسینی، 1387). در جامعه ما مذهب از مؤثرترین تکیه‌گاه‌های روانی به شمار می‌رود که می‌تواند معنای زندگی را در تمامی عمر فراهم سازد و فرد را از بی‌معنایی نجات دهد؛ به‌‌ویژه در مواقع سخت و بحرانی‌ می‌تواند کمک مهمی برای فرد باشد. بر این اساس برخی از تجارب و شواهد نشان می‌دهند که در کشور ما درمان بسیاری از اختلالات روانی ـ عاطفی در تعامل با مسائل معنوی قرار دارند و بدون توجه به آنها، تشخیص و درمان موفقیت‌آمیز نخواهد بود (قدم‌پور، رحیمی‌پور و سلیمی، 1394).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Spiritual group Therapy with an Islamic approach on decreasing the anxiety and worry of the female students with generalized anxiety disorder

نویسندگان [English]

  • Nasrin Sadat Hosseini Ramghani 1
  • Khadije Moradeyani 2
  • Mohammad Zarei Tokkhaneh 3
  • Mohammad Gholipour 4
1 PhD in Psychology, Visiting Lecturer, Farhangian University, Fars, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Family Department, University and Research Institute, Qom, Iran.
4 Master of Arts in History and Philosophy of Education, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objectives: Generalized anxiety disorder is one of the most common anxiety disorders and its main processes reflect the fundamental processes of all anxiety disorders (Wells, 2013). Anxiety, worry, or physical symptoms cause impairment in social or occupational functioning, create inner suffering for the individual, and disrupt important areas of the individual's life. Research results indicate that among students, the prevalence of generalized anxiety disorder is higher than other anxiety disorders, and female students are more likely to exhibit this disorder than male students (Rashtbari et al., 2020). Among all anxiety disorders, generalized anxiety is the disorder that has less therapeutic effectiveness (Newman & Fisher, 2013). One of the most important reasons for the failure of therapeutic approaches is the lack of attention to cultural contexts, beliefs, and intracultural values. This is because psychotherapy and its effectiveness depend on the degree of harmony with the cultural and religious backgrounds of the individuals being treated (Loewenthal, 2006). Today, a new wave of studies has focused on examining the effect of spiritual therapies on reducing psychological stress (Koenig, 2012). A lot of research has been conducted on the effectiveness of spiritual therapies in the field of mental health and reducing psychological stress, However, little research has been conducted on the impact of spirituality-based interventions on generalized anxiety disorder. Considering the extensive role of spirituality and religion on mental health and anxiety reduction, as well as the prominent role of religion in our country, the present study aimed to investigate the effectiveness of spiritual group therapy with an Islamic approach on reducing symptoms of anxiety and worry in female students with generalized anxiety disorder.
Method: This study was an experimental design with pre-test-post-test and control group. The statistical population included all female students with generalized anxiety disorder at Lorestan University in the academic year 2015-2016. In this study, 712 students of Lorestan University completed the generalized anxiety disorder questionnaire using a one-stage cluster sampling method. Then, based on the cut-off point of the questionnaire and clinical interview, 34 students with generalized anxiety disorder were selected. The implementation method was as follows: after the identification and sampling stages, an introductory session was held for students with the necessary conditions and their consent to participate in the intervention sessions and cooperate in the research was obtained. Then, the selected members were randomly assigned to two experimental and control groups, and a pre-test was administered to them. In the next stage, the students in the experimental group participated in the spiritual group therapy program with the Islamic approach of Kopani (2014). This program was prepared in consultation with academic and religious scholars and reliable sources for use in anxiety disorders, and was held in eight two-hour sessions weekly for two months on designated days. In the training sessions, methods such as group discussion, providing a role model or example in the form of stories from the Quran, religious and literary texts, and homework were used. It is worth mentioning that after the post-test, an intensive course of spiritual group therapy with an Islamic approach was implemented in three sessions for the control group.
Results: Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate analysis of covariance) were examined using SPSS software version 23. The assumptions of normal distribution of scores and homogeneity of variances of dependent variables, which are statistical assumptions for using parametric tests, were confirmed by Kolmogorov-Smirnov, Levine, and M-box tests with values ​​of (p > 0.05), and the assumption of homogeneity of regression was examined by the test of homogeneity of slopes assumption, which showed that the interaction effect was not significant (p > 0.05); therefore, analysis of covariance can be used. The results of univariate covariance showed that there was a significant difference between the groups in anxiety scores in the post-test (F(1,31) = 31.27, P < 0.001); meaning that the anxiety scores in the post-test in the experimental group were significantly different from the control group. Looking at the means, it was determined that the anxiety scores in the post-test in the experimental group were significantly reduced, so spiritual group therapy with an Islamic approach significantly reduced anxiety in the experimental group (compared to the control group). The effectiveness of the treatment was 50 percent. Also, the results of the univariate covariance on the post-test scores of worry by controlling the pre-test showed that there is a significant difference between the groups in the scores of worry in the post-test (F(1,31) = 56.97, (P<0.001). Looking at the means, it was found that the post-test worry scores in the experimental group were significantly reduced; therefore, the spiritual group therapy with an Islamic approach significantly reduced worry in the experimental group (compared to the control group). The effectiveness of the treatment was 64 percent.
Discussion and Conclusions: The results showed that spiritual group therapy significantly reduced the average anxiety and worry scores of this group of students. In explaining the effectiveness of this treatment method, it can be said that the first and perhaps most important factor is related to the special effect of spiritual therapy in improving the individual's attitude and interpretation of life; in fact, spirituality, by targeting the individual's beliefs, influences important cognitive evaluations in the coping process and helps the individual evaluate negative events in a different way and create a stronger sense of control, which leads to his peace and confidence in life (Falah et al., 2011). On the other hand, faith in God creates a sense of security in an anxious person who has a negative perception of threat and risk assessment, especially in situations that are uncontrollable and unpredictable, because the person considers the events of the world to be in the hands of an active and wise resourceful being. Another factor that can facilitate the effectiveness of this research is related to some of the indigenous and cultural characteristics of our society. Iranian people are religious people based on cultural conditions and turn to religion more to adapt to critical and stressful situations (Rezaei et al. 2009). In our society, religion is considered one of the most effective psychological supports that can provide meaning to life throughout life and save the individual from meaninglessness; especially in difficult and critical times, it can be an important help for the individual. Accordingly, some experiences and evidence show that in our country, the treatment of many psycho-emotional disorders is in interaction with spiritual issues and without paying attention to them, diagnosis and treatment will not be successful (Gadampour et al. 2015).
Acknowledgement: We hereby express our gratitude to all the students who participated in this study and who helped us in the implementation of this research.
Conflict of Interests: The authors declare no conflict of interest for this study. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Group Therapy
  • Spirituality
  • Anxiety
  • Worry
  1. باقری، حسین؛ میریان، سید احمد و مائده باقری (1392). «بررسی رابطه بین توکل به خدا و سلامت روان بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نکا»، دین و سلامت، دوره 1، ش1، ص48-58.
  2. ثابت، فریده (1387). «اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب و شادکامی»، مطالعات اسلام و روان‌شناسی، ش2، ص79-94.
  3. جوشن­لو، محسن؛ کلهرنیا گلکار، مهدی و صبا ناظمی (1391). «بررسی ویژگی­های آماری پرسشنامه نیرومندی ایمان مذهبی سانتاکلارا در دانشجویان ایرانی»، مطالعات اسلام و روان­شناسی، س6، ش11، ص147-163.
  4. رشتبری، علیرضا؛ داداشی، محسن؛ وکیلی، محمدمسعود و حسین مالکی‌زاده (1398). «بررسی میزان شیوع اختلال اضطراب فراگیر و ارتباط آن با نگرانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان»، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، دوره12، ش36، ص3-25.
  5. رضایی، محبوبه؛ سیدفاطمی، نعیمه و فاطمه حسینی (1387). «سلامت معنوی در بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی‌درمانی»، مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دوره14، ش3-4، ص33-39.
  6. شیرین­زاده دستگیری، صمد (1385). «مقایسه باورهای فراشناختی و مسئولیت­پذیری در بین بیماران دچار اختلال وسواسی اجباری، اضطراب منتشر و افراد بهنجار»، پایان­نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه شیراز.
  7. علی­تبار، رمضان (1399). «دین و الهیات جهانی در منظومه فکری اسلام»، فصلنامه علمی پژوهشی قبسات، دوره 25، ش 95، ص 5-30.
  8. فلاح، راحله؛ گلزاری، محمود؛ داستانی، محبوبه؛ ظهیرالدینی، علیرضا؛ موسوی، سیدمهدی و محمد اسماعیل اکبری (1390). «اثربخشی مداخله معنوی به شیوه گروهی برای ارتقای سلامت روان در زنان مبتلا به سرطان پستان»، فصلنامه اندیشه و رفتار، س5، ش19، ص69-88.
  9. قدم­پور، عزت‌اله؛ رحیمی­پور، طاهره و حسین سلیمی (1394). «بررسی اثربخشی رویکرد گروه­درمانی معنوی بر افزایش میزان تاب‌‌آوری دانش­آموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان»، روان­شناسی و دین، س8، ش4 (پیاپی32)، ص61-80.
  10. کاویانی، حسین؛ صفوریان، حسن؛ شریفی، ونداد و نرگس ابراهیم‌خانی (1388). «پایایی و روایی مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی (HADS): بیماران افسرده و اضطرابی ایرانی»، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، س67، ش5، ص279-285.
  11. کوپانی، سمیه (1393). «بررسی اثربخشی گروه­درمانی معنوی مذهبی با تأکید بر آموزه­های اسلام بر کاهش اضطراب فراگیر دانشجویان»، پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد، روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شیراز.
  12. کوپانی، سمیه و سیدمحمدرضا تقوی (1394)، «بررسی اثربخشی گروه­درمانی معنوی مذهبی با تأکید برآموزه­های اسلام بر کاهش اضطراب فراگیر دانشجویان»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، س5، ش2، ص183-200.
  13. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسة الوفاء.
  14. نائینیان، محمدرضا؛ شعیری، محمدرضا؛ شریفی، معصومه و مهدی هادیان ( 1389)، «بررسی پایایی و اعتبار مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (7 GAD-)»، دوفصلنامه دانشگاه شاهد، س3، ش4، ص41-50.
  15. Ahmadi, A. & Shahmohammadi, N. (2015). Studying the Relationship between Mental Health, Spirituality and Religion in Female Students of Tehran Azad University: South Branch, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 205, 236-
  16. Ali Tabar, R. (2019). Religion and World Theology in the Intellectual System of Islam, Qabsat Quarterly Scientific Research Journal, 25(95), 5-30 [In Persian].
  17. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders.5th ed. Washington, DC: APA.
  18. Bagheri, H., Mirian, S. A., & Bagheri, M. (2013). Investigating the Relationship Between Trust in God and Mental Health among Students of Azad University, Neka Branch, Religion and Health, 1(1), 48-58 [In Persian].
  19. Barrera, T. L., Zeno, D., Bush, A. L., Barber, C. R. & Stanley, M. A. (2012). Integrating religion and spirituality into treatment for late-life anxiety: Three case studies, Cognitive and Behavioral Practice, 19(2): 346-
  20. Beck, A. T. & Steer, R. A. (1990). Beck Anxiety Inventory Manual Inventory Manual. San Antonio, TX: Psychological, San Antonio, TX: Psychological Corporation.
  21. Chida, Y., Schrempft, S. & Steptoe, A. (2015). A Novel Religious/Spiritual Group Psychotherapy Reduces Depressive Symptoms in a Randomized Clinical Trial, Journal of religion and health, 1-
  22. Fallah, R., Golzari, M., Dastani, M., Zahiraldini, A., Mousavi, S., & Esmaeili, A. (2011). Effectiveness of spiritual intervention in a group method for improving mental health in women with breast cancer, Journal of Thought and Behavior,5(19), 69-88 [In Persian].
  23. Ghadampour, E., & Rahimipour, T. (2015). Investigating the effectiveness of spiritual group therapy approach on increasing the resilience of female high school students in Isfahan. Quarterly Journal of Psychology and Religion, 8(4), 61-69 [In Persian].
  24. Halgin, R. P. & Whitbourne, S. K. (2006). Abnormal psychology: Clinical perspectives on psychological disorders, McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  25. Joshanlou, M., Kalhornia, M., & and Nazemi, S. (2012). Investigating the statistical characteristics of the Santa Clara Religious Faith Strength Questionnaire in Iranian students, Studies in Islam and Psychology, 6(11) 147-163 [In Persian].
  26. Kaviani, H., Safoorian, H., Sharifi, V. & Ebrahimkhani, N. (2009). Reliability and validity of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS): Iranian depressed and anxious patients, Journal of the Faculty of Medicine Tehran University of Medical Sciences, 67(5), 279-285 [In Persian].
  27. Koenig, H. G., Al Zaben, F. & Khalifa, D. A. (2012). Religion, spirituality and mental health in the West and the Middle East, Asian journal of psychiatry, 5(2): 180-
  28. Koenig, H. G., King, D. E. & Carson, W. B. (2012). Handbook of religion and health (2nd ed.), New York, NY: Oxford University Press.
  29. Koenig, H. G., Pearce, M. J., Nelson, B., Shaw, S. F., Robins, C. J., Daher, N. S., & Rosmarin, D. H. (2015). Religious vs. Conventional Cognitive Behavioral Therapy for Major Depression in Persons With Chronic Medical Illness: A Pilot Randomized Trial, The Journal of nervous and mental disease, 203(4): 243-
  30. Kopani, s. (2014). Investigating the effectiveness of religious spiritual group therapy with emphasis on Islamic teachings on reducing students' generalized anxiety, Master's thesis, Clinical Psychology, Shiraz University [In Persian].
  31. Kopani, S., & Taghavi, S. M. (2015). Investigating the Effectiveness of Spiritual Religious Group Therapy with Emphasis on Islamic Teachings on Reducing Students’ General Anxiety, Culture in the Islamic University, 5(2), 183-200 [In Persian].
  32. Koszycki, D., Bilodeau, C., Raab‐Mayo, K. & Bradwejn, J. (2014). A multifaith spiritually based intervention versus supportive therapy for generalized anxiety disorder: A pilot randomized controlled trial, Journal of clinical psychology, 70(6): 489-
  33. Koszycki, D., Raab, K., Aldosary, F. & Bradwejn, J. (2010). A multifaith spiritually based intervention for generalized anxiety disorder: A pilot randomized trial, Journal of clinical psychology, 66(4): 430-
  34. Loewenthal, K. (2006). Religion, culture and mental health, Cambridge University Press.
  35. Majlisi, M. B. (1403 AH). Bihar al-Anwar, Beirut: Al-Wafa Foundation [In Persian].
  36. Mohlman, J., Price, R. B. & Vietri, J. (2013). Attentional bias in older adults: effects of generalized anxiety disorder and cognitive behavior therapy, Journal of anxiety disorders, 27(6): 585-
  37. Molina, S., & Borkovec, T.D. (1994). The Penn state worry questionnaire: Psychometric properties and associated characteristics. In Davey GCL, Tallis F, Editors. Worrying: Perspectives on theory, Assessment and treatment. Chichester: Wiley, 265–283.
  38. Naeinian, M. R., Shairi, M. R., Sharifi, M., & Hadian, M. (2010). Reliability and validity of the short scale of generalized anxiety disorder (GAD-7), Shahed University Bi-Quarterly Journal, 3( 4), 41-50 [In Persian].
  39. Newman, M. G. & Fisher, A. J. (2013). Mediated moderation in combined cognitive behavioral therapy versus component treatments for generalized anxiety disorder, Journal of consulting and clinical psychology, 81(3): 405.
  40. Peterman, J. S., LaBelle, D. R. & Steinberg, L. (2014). Devoutly anxious: The relationship between anxiety and religiosity in adolescence, Psychology of Religion and Spirituality, 6(2): 113.
  41. Plante, T.G., & Boccaccini, M. (1997). The Santa Clara Strength of Religious Faith psychological well-Being, Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-
  42. Rajagopal, D., Mackenzie, E., Bailey, C. & Lavizzo-Mourey, R. (2002). The effectiveness of a spiritually-based intervention to alleviate subsyndromal anxiety and minor depression among older adults, Journal of Religion and Health, 41(2): 153-
  43. Rashtbari, A., DADASHI, M., Vakili, M., & Malekizadeh, H. (2020). valuation of the Prevalence of Generalized Anxiety Disorder and Its Association with Worry in Students of Zanjan University of Medical Sciences. Journal of medical education development, 12(36), 25-31 [In Persian].
  44. Rezaei, M., Seyed Fatemi, N., and Hosseini, F. (2008). Spiritual health in cancer patients undergoing chemotherapy, Journal of the Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences and Health Services, 14(3), 33-39 [In Persian].
  45. Sabet, F. (2008), The Effectiveness of Patience Training on Anxiety and Happiness, Studies in Islam and Psychology, 2(2), 79-94 [In Persian].
  46. Shirinzadeh Dastgiri, S. (2006). Comparison of metacognitive beliefs and responsibility among patients with obsessive-compulsive disorder, generalized anxiety disorder, and normal individuals, Master's thesis in Clinical Psychology, Shiraz University [In Persian].
  47. Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B. & Löwe, B. (2006). A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7, Archives of internal medicine, 166(10): 1092-
  48. Wells, A. (2013). Cognitive therapy of anxiety disorders: A practice manual and conceptual guide, John Wiley & Sons.