• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مطالعات اسلام و روانشناسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1399)
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
شماره شماره 7
شماره شماره 6
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
کاویانی, محمد, کجباف, محمدباقر, غروی, سیدمحمد, مولوی, حسین. (1389). روش‌شناسیِ ساخت یک مقیاس اسلامی (معیار مرجع) ویژگی‌ها و محدودیت‌ها. مطالعات اسلام و روانشناسی, 4(6), 7-30.
محمد کاویانی; محمدباقر کجباف; سیدمحمد غروی; حسین مولوی. "روش‌شناسیِ ساخت یک مقیاس اسلامی (معیار مرجع) ویژگی‌ها و محدودیت‌ها". مطالعات اسلام و روانشناسی, 4, 6, 1389, 7-30.
کاویانی, محمد, کجباف, محمدباقر, غروی, سیدمحمد, مولوی, حسین. (1389). 'روش‌شناسیِ ساخت یک مقیاس اسلامی (معیار مرجع) ویژگی‌ها و محدودیت‌ها', مطالعات اسلام و روانشناسی, 4(6), pp. 7-30.
کاویانی, محمد, کجباف, محمدباقر, غروی, سیدمحمد, مولوی, حسین. روش‌شناسیِ ساخت یک مقیاس اسلامی (معیار مرجع) ویژگی‌ها و محدودیت‌ها. مطالعات اسلام و روانشناسی, 1389; 4(6): 7-30.

روش‌شناسیِ ساخت یک مقیاس اسلامی (معیار مرجع) ویژگی‌ها و محدودیت‌ها

مقاله 1، دوره 4، شماره 6، بهار و تابستان 1389، صفحه 7-30  XML اصل مقاله (311.19 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمد کاویانی1؛ محمدباقر کجبافorcid 2؛ سیدمحمد غروی3؛ حسین مولوی4
1استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2دانشیار دانشگاه اصفهان
3مدیر گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
4استاد دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف پژوهش، ارائه روش‌شناسیِ ساختِ آزمون سبک زندگی اسلامی، ویژگی‌ها و تفاوت آن با دیگر آزمون‌ها است. سؤال اصلی این است که آیا نحوه ساخت یک آزمون دینیِ معیار مرجع با آزمون هنجار مرجع یکسان است؟ برای پاسخ دادن عینی‌تر و روشن‌تر به این سؤال، روش و مراحل ساخت و ویژگی‌های روان‌سنجیِ یک آزمون معیار مرجع (آزمون سبک زندگی تجویزی اسلام) را مورد بحث قرار دادیم. در این پژوهش، قدم به قدم، ساخت یک آزمون هنجار مرجع را مورد دقت و تأمل قرار می‌دهیم تا تفاوت‌ها و تشابه‌ها معلوم شود. در این پژوهش معلوم شد که نحوه مطالعه متون دینی (جامعه مورد مطالعه)، کیفیت استخراج منبع سؤال‌ها، نحوه انتخاب کردن آنها و روش به دست آوردن روایی محتوایی، از مواردی است که بین آزمون‌های روان‌شاختیِ موجود (که هنجار مرجع است) با آزمون‌های دینی معیار مرجع تفاوت وجود دارد و گاهی باعث اشتباه محققان می‌شود. مواردی، مانند: روایی صوری، دقت‌های لازم در اجرا، به دست آوردن پایایی کل آزمون و هر یک از مؤلفه‌های آن (آلفای کرونباخ)، تحلیل عاملی و شناسایی عوامل تشکیل‌دهنده آزمون، استنباط‌های آماری از داده‌های آن، از مواردی است که بین دو نوع آزمون مشترک است و تفاوتی بین دو نوع آزمون وجود ندارد.
کلیدواژه‌ها
روش‌شناسی؛ مقیاس؛ روان‌سنجی؛ سنجش دینی؛ روان‌شناسی اسلامی؛ سبک زندگی اسلامی
عنوان مقاله [English]
Methodology of Building an Islamic Scale (Reference Criterion); Features and Limits
نویسندگان [English]
Muhammad Kavyani1؛ Mohammadbagher Kajbaf2؛ Seyyed Mohammad Ghravi3؛ Hussein Mullavi4
چکیده [English]
The object of this research is to present a methodology of building an Islamic test and to verify its features and differences with other tests. The question was: Is the method of constructing a religious test (reference criterion) the same as that of the "reference norm"?  In order to provide a concrete and clear answer to this question, I have examined and scrutinized the method as well as the stages of constructing and also the psychometric features of a reference criterion test (Islamic lifestyle test) so that the differences and similarities could be known.
It became known in this research that the method of studying religious texts, extracting questions, screening them and the method of obtaining content validity are some of the differences between the two kinds of tests. However, cases like form validity, precision in implementation, reliability test of the entire test and reliability each of the constituents, factors analysis, statistical inferences from the data are some of the similarities between the two tests.
کلیدواژه‌ها [English]
Methodology, scale, psychometrics, religious test, Islamic psychology, Islamic lifestyle
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 890
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 405
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.