نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده
< p class="a" dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبتنگری با رویکرد اسلامی بر خودمهارگری و دیدگاه فهمی همسر بر زنان متأهل دانشجو انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری تعداد 3996 نفر (زنان متأهل دانشجوی دانشگاه آزاد اراک) در سال 1399 در نظر گرفته شد. نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از دانشجویان متأهل روانشناسی دانشگاه آزاد اراک بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. برنامه آموزش مثبتنگری با رویکرد اسلامی در هشت جلسه 60 دقیقهای، بهصورت مجازی در واتساپ بر روی اعضای گروه آزمایش انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه تانجنی و همکاران (2004) برای خودمهارگری و پرسشنامه لانگ (1990) برای دیدگاه فهمی همسر سنجیده شد؛ همچنین دادهها با بهکار بردن آزمون تحلیل کوواریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج بیانگر آموزش مثبتنگری با رویکرد اسلامی بر خودمهارگری (038/>p و 659/12 = f) و دیدگاه فهمی همسر (038/>p و 58/14=f) و پایداری این تأثیر در مرحلۀ پیگیری بود. یافتهها نشان داد که آموزش مثبتنگری با رویکرد اسلامی بر خودمهارگری و دیدگاه فهمی همسر در زنان متأهل تأثیر داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Positivity Education with an Islamic Approach on Self-Control and Partner's Dyadic Perspective-Taking among Married Female Students
نویسندگان [English]
- firoozeh zanganeh 1
- fatemeh sadat khatami 2
1 Psychology, Humanities, Islamic Azad University, Arak Branch, Department Manager
2 Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Arak
چکیده [English]
The present study was conducted with the purpose of examining the effectiveness of positivity education with an Islamic approach on self-control and partner's dyadic perspective-taking among married female students. This experimental study was a research with a pretest-posttest design and a two-month follow-up phase. The population included 3996 women (married female students of Arak Branch of Islamic Azad University) in 2020. 30 married female students studying psychology were selected as the sample by the convenience sampling, and they were randomly placed in the test and control groups. The test group received eight 60-minute sessions of positivity education with an Islamic approach virtually on WhatsApp. The data were collected by the questionnaires of Tangney et al.'s (2004) self-control and Long's (1990) partner's dyadic perspective-taking. Moreover, the data were analyzed using ANCOVA with repeated measures. The results indicated the effectiveness of positivity education with an Islamic approach on self-control (P<0.038, f=12.659) and partner's dyadic perspective-taking (P<0.038, f=14.58) and its stability in the follow-up phase. According to the findings, positivity education with an Islamic approach has an effect on self-control and partner's dyadic perspective-taking.
کلیدواژهها [English]
- positivity
- self-control
- partner's dyadic perspective-taking