تأثیر نگرش بر رفتار کارکنان علمی و ستادی در مؤسسات آموزشی و تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

2 عضوهیات علمی حوزه و دانشگاه

چکیده

«نگرش» طرز برداشت هر فرد از پدیده خاص یا موضوع خاصی است و درنتیجه نگرش شغلی نوع احساس فرد نسبت به شغل خاص می‌باشد؛ در این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر نگرش بر رفتارهای (بهنجار و نابهنجار) در مراکز آموزشی و تربیتی با رویکردی اسلامی و در پاسخ به چگونگی این تأثیر با روشی توصیفی−تحلیلی مطالعه شده است؛ برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و اسنادی بهره‌گیری شده و تحلیل یافته‌ها با روش «تحلیل محتوا ناظر به تحلیل اجتهادی» انجام پذیرفته است؛ نتایج بررسی‌ها در این پژوهش نشان می‌دهد که:
1. نگرش‌های اصلی دربرگیرنده نگرش‌های ایمانی، کفری و منافقانه می‌باشد که به‌عنوان یک سیستم دارای عناصر درون‌دادی (عنصر شناختی)، فرایندی(عنصر عاطفی) و برون‌دادی (عنصر رفتاری) است؛
2. نتایج پژوهش نشان می‌دهد هنگامی که در یک مؤسسه آموزشی و تربیتی به موضوعی توجه می‌کنیم و نسبت به آن شناخت می‌یابیم؛ مؤلفه اول شناختی، یعنی ایمانی حاصل شده و زمانی که در ارتباط با شناخت خود، سوگیری و جهت‌گیری عاطفی می‌کنیم، مؤلفه قلبی ظاهر می‌شود و درنهایت براساس شناخت و جهت‌گیری عاطفی، کیفیت رفتار علمی، آموزشی و تربیتی خود را تعیین می‌کنیم؛
3. دستاورد دیگر در ارتباط تنگاتنگ مؤلفه‌های نگرش با رفتار بهنجار و یا نابهنجار کارکنان آموزشی و علمی است؛
4. در یک نتیجه کلی می‌توان ادعا کرد که نگرش‌های کارکنان علمی در مؤسسات آموزشی بر رفتارهای بهنجار و نابهنجار تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Attitude on Behavior among Scientific and Staff Employees of Educational Institutes

نویسندگان [English]

  • aboutaleb khedmaty 1
  • abbas shafiee 2
1 faculty member of university and seminary institute
2 Scientific memberships of the seminary and the university
چکیده [English]

Attitude is the way that a person perceives a special phenomenon or subject, so job attitude is a kind of feeling that a person has toward a particular job. This descriptive-analytical study aimed to investigate the effect of attitude on normal and abnormal behaviors based on an Islamic approach in educational institutes. A library and documentary research method was applied for data collecting. The data were analyzed using a content analysis related to Ijtihadi analysis. The results showed that: 1. the main attitudes, included faith, unfaith, and hypocritical attitudes, have, as a system, input (cognitive elements), process (emotional elements), and output (behavioral elements); 2. in the educational institutes, when we pay attention to a subject, the faith element, as the first cognitive element, happens; when we have an emotional orientation regarding our cognition, the heart element appears, and finally, the quality of scientific and educational behavior is determined based on our cognition and emotional orientation; 3. the attitude elements have a strong relationship with the normal and abnormal behaviors of educational employees. 4. as a whole, in the educational institutes, scientific employees' attitude affects the normal and abnormal behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • attitude
  • normal and abnormal behaviors
  • educational institutes
  • cognitive element
  • emotional element
  • behavioral element
* قرآن کریم.
1. اخوان قالیباف و شهناز نایب‌زاده (1396)، «بررسی تأثیر خودکارآمدی و نگرش کارکنان بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی آنان»، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره 9، ش33، ص113−133.
2. ایمان، محمدتقی (1388)، مبانی پارادایمی روش‌های تحقیق کمّی و کیفی در علوم اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
3. تابلی، حمید و علی فارسی علی‌آباد (1394)، نگرش حرفه‌ای در رفتار سازمانی، کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی.
4. جمعی از مؤلفان (1382)، روان‌شناسی اجتماعی، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
5. حسن‌پور، اکبر؛ غلامرضا معمارزاده و مونا انبارلوی (1392)، «رابطه تأثیر و تأثری نگرش‎های شغلی و ارتباط آنها با عملکرد کارکنان»، مدیریت توسعه و تحول، ش12، ص21−28.
6. حکیمی، محمدرضا (1409ق)، الحیاة، ج1، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
7. رابینز، استیفن و جاج تیموتی (1389)، رفتار سازمانی، ترجمه مهدی زارع، تهران: نص.
8. سالاری‌فر، محمدرضا و دیگران (1393)، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه دانشگاه.
9. سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی (1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه.
10. شفیعی، عباس (1395)، درآمدی بر رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی (سطح تحلیل فردی)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
11. شفیعی، عباس (1397)، رهبری و تحول سازمانی در اسلام، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
12. علی‌پور، مهدی و حمیدرضا حسنی (1389)، پارادایم اجتهادی دانش دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
13. قاسمی، نیما (1387)، «تبیین علمی و تبیین دینی−اسطوره‌ای»، تهران: مجله ذهن، ش34−35، ص35−54.
14. مجلسى، محمدباقر(1405ق)، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
15. منفرد، محمود و علیرضا خوراکیان (1393)، «تأثیر رفتار سازمانی مثبت بر نگرش کارکنان نسبت به تغییر سازمانی»، مطالعات رفتار سازمانی، س3، ش3 (پیاپی 10)، پاییز، ص1−17.
16. نیومن ویلیام لاورنس (1390)، روش‌های پژوهش اجتماعی: رویکرد کمّی و کیفی، ابوالحسن فقیهی، عسل آغاز، تهران: ترمه.
17. Griff Bovee, Cortland & Others (1993), Management, New york: Mcgrow-Hill.