نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی مؤسسه آموزش عالی شاندیز
2 گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی شاندیز، استادیار، دکترای تخصصی
3 گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، استادیار، دکترای تخصصی
چکیده
مسلمانان همخوان با زمینههای اعتقادی−فرهنگی، خدمات روانشناختی ویژهای را طلب میکنند؛ همچنین تفاوت مبانی اسلامی با مبانی روانشناسی لزوم تأسیس «مکتب روانشناسی اسلامی» را قطعی میکند. بررسی چرایی مکتب به تسهیل نقد و بررسی با یکپارچه شدن ضرورتها، مشخص شدن جهتِ حرکت و نیز انصراف یا اطمینان علاقهمندان از ادامۀ این مسیر کمک میکند؛ همچنین کثرتِ دادهها در این موضوع، پژوهشی با روش مرور نظاممند و متاسنتز را ضروری میسازد. «مرور نظاممند» روش قاعدهمندی برای یافتن همۀ اطلاعات موجود در یک موضوع خاص میباشد. «متاسنتز» روشی است که با تلفیقِ نتایجِ پژوهشهای کیفی، تفاوتها و شباهتهای آنها با هم مقایسه میشود. نتیجۀ مرور نظاممند این پژوهش شناساییِ 37 نشریه و 33 استاد بود که از بررسی آرشیو و آثار ایشان 60 کتاب، 700مقاله، 18میزگرد استخراج شد؛ پس از حذف اسناد نامرتبط؛ 3کتاب، 14مقاله، 7مصاحبه و 14میزگرد با روش فراترکیب؛ تلخیص، کدگذاری، دستهبندی، یکپارچهسازی و بازنویسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که به چرایی دو دسته پاسخ داده شده است: «کاستیهای روانشناسی» و «درونداشتهای مکتبروانشناسیاسلامی». کاستیهای روانشناسی در شش سرفصلِ «وجود سوگیری»، «خطای مبانی»، «ناسازگاریِ فرهنگی اعتقادی»، «محدودیت و انحصارِ روشمندی»، «ناکارآمدی»، «ارزشمداری» قرار میگیرد. درونداشتها نیز در پنج سرفصلِ «فرصتهای روانشناسی موجود»، «وجود معارف روانشناختی دینی»، «لزوم تحقق رویکرد جامع و واحد»، «جامعهسازی اسلامی» و «منافع بومیسازی» است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Systematic Research and Meta-Synthesis of Studies on the Why of Islamic Psychology School
نویسندگان [English]
- Amin Tarahomiasl 1
- Seyed Iman Ghotb 2
- Mohamadreza Salarifar 3
1 Master of General Psychology, Shandiz Institute of Higher Education, tarahomiasl
2 Department of Psychology, Shandiz Institute of Higher Education
3 Field and University Research Institute
چکیده [English]
Muslims with cultural-belief backgrounds demand special psychological services; moreover, the different between Islamic fundamentals and psychology fundamentals needs to establish a school called "Islamic psychology". Studying the why of a school helps facilitate the criticism with the integration of the essentials, determine the direction of movement, and withdraw or make sure of continuing the path. In addition, a systematic research and meta-synthesis of studies is necessary because of the large amount of information in this field. "Systematic research" is a logical method to find all information in a specific field. "Meta-synthesis" is a method by which the differences and similarities of qualitative researches can be compared with combining their findings. In the stage of the systematic research, 37 journals and 33 masters were identified that after reviewing their works, 60 books, 700 papers, and 18 meetings were extracted. In the stage of meta-synthesis, after deleting unrelated documents, 3 books, 14 papers, 7 interviews, and 14 meetings were summarized, coded, categorized, integrated, and rewritten. According to the results, there are two answers for the why of Islamic psychology school: "the shortages of psychology" and "the contents of Islamic psychology school". The shortages of psychology are placed in six headings: bias, error of foundations, cultural-belief incompatibility, methodology limitation, inefficiency, and value-centeredness. The contents are also placed in five headings: available psychological opportunities, religious psychological knowledge, the need to realize a comprehensive and unique approach, Islamic socialization, and benefits of localization.
کلیدواژهها [English]
- Islamic psychology
- School
- systematic research
- meta-synthesis
- psychological studies with an Islamic approach