بررسی تاثیر سبک زندگی اسلامی بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی شادکامی در بین دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی ارومیه، دانشگاه فرهنگیان، ایران

2 مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه، ایران

10.30471/psy.2023.9438.2133

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سبک زندگی اسلامی بر خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی شادکامی در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ارومیه می باشد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر پردیش های شهید رجایی و علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان ارومیه با حجم 1650 نفر بود، که حجم نمونه از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای 312 نفرتعیین گردید.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سبک زندگی اسلامی ، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شده و مدل‌سازی معادله ساختاری حداقل مربعات جزئی (SEM ) با استفاده از Smart PLS برای آزمون فرضیه‌ها به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان داد: سبک زندگی اسلامی به میزان 88% بر شادکامی و به میزان 43% بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مؤثر است. شادکامی نیز به میزان 53% بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیرگذار است. هم چنین سبک زندگی اسلامی با نقش میانجی شادکامی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان به میزان 52% تأثیرگذار می باشد. بنابراین با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل گردید که شادکامی بین رابطه سبک زندگی اسلامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان نقش میانجی را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of Islamic lifestyle on academic self-efficacy with the mediating role of happiness among students

نویسندگان [English]

  • zeinolabedin darvishi 1
  • Farshid Ashrafi Salimkandi 2
1 Department of Educational Sciences, Shahid Rajaee Faculty of Urmia , Farhangian University, Iran
2 Instructor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shahid Rajaei Campus, Urmia, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of Islamic lifestyle on academic self-efficacy with the role of mediator of happiness among students of educational sciences at Farhangian University of Urmia. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection. The statistical population of the study included all male and female students of Shahid Rajaei and Allameh Tabatabai districts of Farhangian University of Urmia with a volume of 1650 people, of which 312 were selected through stratified random sampling. The required data were collected using three standard questionnaires of Islamic lifestyle, happiness and academic self-efficacy and were analyzed using the statistical test of the structural equation model using the partial least squares (PLS) method for the research hypotheses. The findings of the research showed that the Islamic lifestyle is 88% effective on students' happiness and 43% on academic self-efficacy. Happiness has a 53% effect on academic self-efficacy. Also, the Islamic lifestyle with the mediator role of happiness has a 52% effect on students' academic self-efficacy. Therefore, according to the statistical results, all the hypotheses of the research were confirmed and the general result of the research was that happiness has a mediating role between the relationship between Islamic lifestyle and academic self-efficacy of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic lifestyle
  • happiness
  • academic self-efficacy