• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مطالعات اسلام و روانشناسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1399)
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
شماره شماره 13
شماره شماره 12
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
عبدلی سلطان احمدی, جواد, پاشوی, قاسم, فراست محمدی, معصومه. (1392). بررسی مؤلفه‌های نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام در کتاب‌های درسی «دین‌‌وزندگی». مطالعات اسلام و روانشناسی, 7(12), 7-36.
جواد عبدلی سلطان احمدی; قاسم پاشوی; معصومه فراست محمدی. "بررسی مؤلفه‌های نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام در کتاب‌های درسی «دین‌‌وزندگی»". مطالعات اسلام و روانشناسی, 7, 12, 1392, 7-36.
عبدلی سلطان احمدی, جواد, پاشوی, قاسم, فراست محمدی, معصومه. (1392). 'بررسی مؤلفه‌های نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام در کتاب‌های درسی «دین‌‌وزندگی»', مطالعات اسلام و روانشناسی, 7(12), pp. 7-36.
عبدلی سلطان احمدی, جواد, پاشوی, قاسم, فراست محمدی, معصومه. بررسی مؤلفه‌های نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام در کتاب‌های درسی «دین‌‌وزندگی». مطالعات اسلام و روانشناسی, 1392; 7(12): 7-36.

بررسی مؤلفه‌های نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام در کتاب‌های درسی «دین‌‌وزندگی»

مقاله 1، دوره 7، شماره 12، بهار و تابستان 1392، صفحه 7-36  XML اصل مقاله (748.49 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
جواد عبدلی سلطان احمدی1؛ قاسم پاشوی2؛ معصومه فراست محمدی3
1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
2دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه ارومیه
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده
هدف پژوهش عبارت بود از تحلیل محتوای کتاب­های «دین­و­زندگی» در مقطع دبیرستان، به منظور تعیین ضریب درگیری دانش­آموزان، با محتوای کتب مذکور. بدین‌منظور پس از تعیین مؤلفه­های معنویت (نیازهای وجود، ایمنی­جویی معنوی، دوستی­با­خدا، کرامت و خود­شکوفایی معنوی) به عنوان ملاک­های تحلیل و در­ نظر­ گرفتن پاراگراف­های هر درس به عنوان واحد تحلیل، بر اساس روش ویلیام رومی (1986) به تحلیل‌محتوای متن و پرسش­ها اقدام گردید. نتایج تحلیل حاکی از آن است که میزان توجه به مؤلفه­های نیاز معنوی، در هر سه کتاب مقطع دبیرستان، در حد پایین­تر از متوسط قرار داشت (ضریب درگیری پایین­تر از یک بود)، با این تفاوت که کتاب «دین­‌وزندگی» سال دوم در مقایسه با کتب اول و سوم، دو برابر بیشتر به این نیازها پاسخ نشان داد
کلیدواژه‌ها
نوجوانی؛ نیازهای معنوی؛ تحلیل محتوا؛ کتاب‌های «دین‌و‌زندگی»؛ دوره متوسطه
عنوان مقاله [English]
Investigating spiritual needs in Islamic view point in "religion and life" books
نویسندگان [English]
Javad Abdeli Soltan Ahmadi1؛ Qasem Pashavi2؛ ma'someh frasat mohammdi3
1aculty member of Islamic Azad University, Oroumieh Branch
2PhD student in management and educational planning at Oroumieh University
چکیده [English]
 
This study was aimed at analyzing the content of "religion and life" books in high schools to determine the extent of students' involvement with the content of the book. To do this, having determined the spirituality variables (needs of existence, spiritual safety seeking, friendship with God, munificence and spiritual self - actualization) as criteria for analysis and considered paragraphs of each lesson as the unit of analysis, the researchers analyzed the content of the text and the questions applying William Rumi (1986) method. The results revealed less than average attention to spiritual needs in all three high school books (the involvement quotient was less than one). The only difference was the second grade "religion and life" book which answered these needs more than the first and the third grade books (the involvement quotient was close to one). Thus it seems necessary to apply required changes and adaptations in textbooks and to pay optimized attention to spirituality in order to promote prosperity and other worldly perfection.
کلیدواژه‌ها [English]
adolescence, Spiritual needs, content analysis, "religion and life" books, high school
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,145
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,233
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.