نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نگرش‌های مذهبی دانشجویان و به دست آوردن رابطه‌ی بین مؤلفه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری آن انجام شده است. سؤال اصلی تحقیق این است که برای تقویت نگرش‌های مذهبی جوانان و نوجوانان چقدر و چگونه باید بر هر یک از مؤلفه‌های سه‌گانه‌ی آن سرمایه‌گذاری کرد؟ این تحقیق، به سؤال‌های جانبی دیگری نیز دارد. ابزار مورد استفاده، آزمون جهت‌گیری مذهبی است که آذربایجانی (1382) آن را ساخته، اعتباریابی و پایایی‌سنجی کرده است. یکی از ویژگی‌های این آزمون این است که پرسش‌های هفتادگانه‌ی خود را در حوزه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری توزیع کرده است. این آزمون در بین چهار گروه دانشجویی، با نمونه‌گیری تصادفی ‌اجرا و داده‌های آن از طریق نرم‌افزار spss و به‌کار‌گیری آزمون‌های آماری متناسب با هر کدام از سؤالات پژوهش مثل هم‌بستگی، آزمون‌های تعقیبی شفه، t، خی دو و تحلیل واریانس یک‌راهه ‌تحلیل شده است. از جمله‌ی نتایج به دست آمده این است که نگرش‌های مذهبی دانشجویان بر خلاف اینکه گاهی، پایین تلقی شده، از آن اظهار نارضایتی می‌شود، بالا و در محدوده‌ی چارک سوم است؛ حیطه‌های عاطفی، شناختی و رفتاری، در نگرش‌های مذهبی دانشجویان، با یکدیگر رابطه‌ی معنی‌داری دارند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship among cognitive, emotional and behavioral components in students’ religious attitudes

چکیده [English]

This research tries to study students' religious attitudes and determine the relationship among cognitive, emotional and behavioral components of their attitudes. To do this, some questions were posed and Religious Orientation Test (Azarbaijani, 2004) was utilized. The test was applied among four student groups which were selected using random sampling method. The data collected were analyzed using statistical tests such as T, chi-square, correlation, ANOVA, and Scheffe post-hoc test through SPSS software. Research findings indicated that rate of students' religious attitudes is high. Also, it was found that there is a significant relationship among cognitive, emotional and behavioral components in students' religious attitudes

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious attitude, Cognitions, Emotions, Behavior
  • students