نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دکتری برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، واحد شهید بهشتی اقلید
3 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، بندرعباس، ایران.
چکیده
تاکنون نظریههای مختلفی در زمینه شکوفایی مطرح شده است که در این بین مدل چندبعدی شکوفایی پرما از دیدگاه سلیگمن از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. در این راستا افرادی که سطح بالایی از شکوفایی دارند، از نظر هیجانی و عملکرد در زندگی شخصی و اجتماعی خوب عمل میکنند و از هرگونه بیماری روانی به دور هستند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با هدف تحلیل کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی نسبت به مؤلفههای شکوفایی با تأکید بر دیدگاه سلیگمن انجام شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا میباشد، به این صورت که پس از مشخصکردن مؤلفههای مورد نظر بهعنوان ملاکهای تحلیل و تعیین هر پاراگراف بهعنوان واحد تحلیل، با استفاده از روش ویلیام رومی به تحلیل دادهها پرداخته شد؛ همچنین از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نیکویی برازش مؤلفهها در محتوای مذکور استفاده گردید. اسناد مورد تحلیل این پژوهش کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی، حجم جامعه و نمونه پژوهش یکی بود. با توجه به ضریب درگیری (ISE= 0/74) بهدست آمده از محتوای مورد بررسی میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی به مؤلفههای شکوفایی در حد مطلوب و به صورت فعال بوده است؛ همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/000، Chi-Square: 67.984a) نشان داد که بین مؤلفههای شکوفایی پرما تفاوت معناداری وجود دارد. بهگونهای که مؤلفه دستیابی با 11/10 درصد فراوانی دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه روابط مثبت با 23/7 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Analysis of the Books "The Gifts of Heaven" of Elementary Period in Terms of Prosperity Components
نویسندگان [English]
- Jaber Eftekhari 1
- hojjat eftekhari 2
- soraya ranjbari 3
1 Phd. Student in Philosophy of Education, Departmant of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Ph.d in curriculum studies, lecturer of shahid Behashti Farhangian university of Eqlid,Iran
3 Undergraduate student of elementary education Islamic Azad University Bandar Abbas, Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]
There are different theories on prosperity that one of the most important ones is the multidimensional PERMA model introduced by Seligman. According to the model, people with high prosperity, emotionally and functionally, behave well in their private and social life, and they do not have any mental diseases; thus, this research aimed to analyze the books "The Gifts of Heaven" of elementary period in terms of prosperity components, with an emphasis on Seligman's model. The present research applied a content analysis in such a way that after identifying the desired components as the analysis criteria and determining each paragraph as the analysis unit, the data were analyzed using William Rumi's method. Moreover, the chi-squared test was applied to determine the goodness of fit of the components in the mentioned content. The books "The Gifts of Heaven" were analyzed and the population and sample were the same. Based on the conflict coefficient (ISE=0.74) obtained from the analyzed content, it can be said that the attention level of the books "The Gifts of Heaven" of elementary period is good and active. In addition, the chi-squared test (sig: 0.000; chi-square: 67.984a) showed that there is a significant difference among prosperity components of PERMA, in such a way that the achievement component with 10.11% frequency has the highest, and the positive relations component with 7.23% frequency has the lowest frequency.
کلیدواژهها [English]
- content analysis
- The Gifts of Heaven
- elementary period
- prosperity